Statut
|
§ 1 |
Nazwa, siedziba i obszar działania
|
|
Stowarzyszenie nosi nazwę Lohnsteuer Hilfe- Polonia e.V.
(Stowarzyszenie pomagające w rozliczeniu podatku dochodowego).
Stowarzyszenie wpisane jest do rejestru zrzeszeń i posiada dopisek
"e.V."- stowarzyszenie rejestrowe. Siedziba Stowarzyszenia
mieści się w Bensheim i tym samym znajduje się w okręgu Krajowej
Naczelnej Dyrekcji Skarbowej (Oberfinanzdirektion) Frankfurt/Main
, której też podlega. Zakres działania zrzeszenia zgodny jest
z Konstytucją. |
|
|
§ 2 |
Cele Stowarzyszenia
|
|
Stowarzyszenie jest organizacją samopomocy pracobiorców
. Jego wyłącznym celem jest udzielanie pomocy przy
rozliczaniu dochodów z niesmodzielnej wykonywanej pracy oraz
innych kwestii związanych z podatkiem od wynagrodzeń zgodnie z
§4, Nr 11 ust. 1 Ustawy o o doradztwie podatkowym, jak też
podejmowanie określonych procedur podatkowych zawartych
§4, Nr 11 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy. Stowarzyszenie nie jest
ukierunkowane na jakąkolwiek działalność gospodarczą i tym samym
jest czystym stowarzyszeniem w rozumieniu § 21 Kodeksu Cywilnego
(BGB). |
|
|
§ 3 |
Członkowie
|
|
Członkiem stowarzyszenia może być każdy(a) pracujący(a)
znajdujący się na obszarze działania Stowarzyszenia, któremu(ej)
według §2, zdanie 1 statutu można udzielić pomocy - doradztwa.
Inne osoby mogą stać się członkami Stowarzyszenia, jeźeli ich
członkostwo prowadzi do urzeczywistniania celów stowarzyszenia,
które zostały prawnie określone.
|
|
|
§ 4 |
Członkostwo
|
|
Oświadczenie woli o przystąpiemiu do zrzeszenia winno być
złożone na piśmie. Przed oddaniem deklaracji o wstąpieniu do
stowarzyszenia kandydat winien zostać zaznajomiony ze Statutem
i Regulaminem Składek, a po przyjęciu do stowarzyszenia dokumenty
te należy wydać na życzenie wstępującego. Zarząd może odmówić
przyjęcia na członka stowarzyszenia. Jeżeli zarząd nie odpowie
negatywnie na wniosek kandydata o przyjęcie w terminie 3 tygodni
, to tym samym uznaje się jego członkostwo za potwierdzone. |
|
|
§ 5 |
Ustanie członkostwa
|
1. |
Członkostwo ustaje w momencie dobrowolnego wystąpienia, wykluczenia,
skreślenia z listy członków lub w przypadku śmierci.
|
2. |
Wystąpienie jest możliwe tylko na koniec roku roku gospodarczego
(wystąpienie zwykłe). W razie podniesienia składki istnieje możliwość
nadzwyczajnego wystąpienia ze stowarzyszenia. Zamiar wystąpienia
wystąpienia należy przedstawić zarządowi listem poleconym z terminem
wypowiedzenia kończącym się w trzy miesiące po upływie roku gospodarczego
, a w przypadku wystąpienia nadzwyczajnego z terminem trzech miesięcy
przed wejściem w życie podwyższonej składki członkowskiej (patrz
§7 ust.3 statutu). |
3. |
Członek stowarzyszenia może zostaćz niego wykluczony, jeżeli
w sposób rażący naruszy statut lub powagę zrzeszenia względnie jego
członków. O wykluczeniu członka decyduje zarząd, podając pisemne
motywy swojej decyzji po uprzednim wysłuchaniu. Członek ma prawo
złożyć odwołanie od decyzji zarządu w terminie jednego miesiąca
w formir pisemnej kierując je do zarządu. Odwołanie od decyzji zarządu
rozpatrywane jest przez najbliższe Zgromadzenie Członków. |
4. |
Członek może zostać skreślony z listy uchwałą zarządu,
jeżeli pomimo dwukrotnego pisemnego upomnienia zalega ze składką
członkowską. Skreślenie może być uchwalone dopiero wtedy, jeżeli
od drugiego upomnienia minęły conajmniej dwa miesiące a w upomnieniu
tym zagrożono skreśleniem. |
5. |
Po ustaniu członkostwa wygasają wszelkie prawa i obowiązki
względem stowarzyszenia. Nie dotyczy to ewentualnych roszczeń
z tytułu odpowiedzialności cywilnej według § 15 statutu. Były
członek stowarzyszenia jest automatycznie zwolniony z wszystkich
sprawowanych funkcji w zrzeszeniu. |
|
|
§ 6 |
Prawa i obowiązki członków
|
|
Członkostwo w stowarzyszeniu uprawnia członka do korzystania
z doradztwa ze strony stowarzyszenia zgodnie z jego statutem.
Członek jest zobowiązany udostępnić zrzeszeniu wszystkie
dokumenty konieczne do podejmowania doradztwa oraz udzielać
niezbędnych informacji. Każdy członek może brać udział w
Zgromadzeniu członków z prawem głosu. Członek zobowiązany jest
do płacenia składki zgodnie z ustaleniami zawartymi w § 7 statutu
Nie istnieje możliwość wystąpienia z roszczeniami co do majatku
stowarzyszenia. |
|
|
§ 7 |
Składka członkowska
|
1.
|
Pobiera się jednolitą, roczną składkę członkowską, jak też
jednorazową opłatę za przyjęcie do stowarzyszenia (tzw.wpisowe)
. |
2. |
Wpisowe jak
też pierwsza składka roczna roczna muszą być uiszczone w
momencie wsępowania do stowarzyszenia. Następne składki
przypoadają do zapłaty dnia 31 stycznia każdego roku. |
3. |
Wysokość opłaty za przyjęcie i składki członkowskiej ustalona
jest w Regulaminie Składek, który wymaga uchwalenia przez
Zgromadzenie Członków. Zmiany w Regulaminie Składek muszą być
również uchwalone przez Zgromadzenie Członków. Zmieniony lub nowo
sformułowany Regulamin Składek musi być przedstawiony członkom
na cztery miesiące przed datą od której ma obowiązywać.
|
4. |
Poza wyżej wymienionymi opłatami i składkami nie pobiera się
żadnych dodatkowych opłat za udzielanie pomocy w kwestiach podatku
od wynagrodzeń w rozumieniu § 2 statutu. |
|
|
§ 8 |
Rok gospodarczy
|
|
Rokiem gospodarczym jest rok kalendarzowy.
|
|
|
§ 9 |
Organy Stowarzyszenia
|
|
Organami Stowarzyszenia są: Zgromadzenie Członków, Zarząd i
Rada Nadzorcza. Członkami organów mogą być tylko członkowie
stowarzyszenia. |
|
|
§ 10 |
Zgromadzenie Członków
|
1. |
Zgromadzenie Członków jest najwyższym organem stowarzyszenia. Na
zgromadzeniach każdy członek ma jeden głos.
|
2. |
Zgromadzenie Członków powinno się odbywać co najmniej jeden raz
w roku. Zgromadzenie zwołuje Zarząd. Zawiadomienie winno być
na piśmie z wyprzedzeniem co najmniej dwóch tygodni z podaniem
porządku obrad, miejsca, dnia i godziny. Równocześnie należy
powiadomić instytucję nadzorującą (nadrzędną). Zaproszenie na
obrady należy doręczyć każdemu członkowi i uważa się je za doręczone
, jeśli zostało wysłane na aktualnie wskazany przez członka adres.
|
3. |
Zarząd powinien zwołać Zgromadzenie Członków w terminie trzech
miesięcy po zapoznaniu ich z wynikami badania bilansu i sprawozdaniem
Zarządu. W programie Zgromadzenia Członków powinna znaleźć się
dyskusja nad wynikami badania działalności oraz skwitowaniem
zarządu z działalności w badanym roku gospodatczym
. |
4. |
Na żądanie co najmniej 20% członków Zarząd musi zwołać
Nadzwyczajne Zgromadzenie Członków w terminie czterech tygodni
od daty zgłoszenia żądania.
|
5. |
Porządek obrad jest opracowywany przez Zarząd. Każdy członek
może najpóźniej do jednego tygodnia przed Zgromadzeniem Członków
zażądać od Zarządu na piśmie rozszerzenia porządku obrad. Przewodniczący
Zgromadzenia powinien powiadomić o rozszerzeniu porządku obrad,
które stawiane są w trakcie Zgromadzenia, decyduje Zgromadzenie.
|
6. |
Zgromadzenie Członków prowadzone jest przez Zarząd. Jeżeli żaden
z członków Zarządu nie jest obecny, to Zgromadzenie wybiera Przewodniczącego
Zgromadzenia. O rodzaju głosowania decyduje Przewodniczący.
Głosowanie musi być przeprowadzone pisemnie, jeżeli zarząda tego
1/3 członków obecnych uprawnionych do głosowania. |
7.
|
Uchwały Zgromadzenia Członków podejmowane są zwykłą
większością głosów członków obecnych - nie naruszając przepisów §
33 Kodeksu Cywilnego (BGB) [zmiana statutu, zmienia cele stowarzyszenia].
Każde zwołane zgodnie z przepisami Zgromadzenie Członków jest
zdolne do podejmowania uchwał. |
8. |
Zgromadzenie Członków jest protokołowane
a w szczególności podejmowane na nim uchwały. Protokół musi być
podpisany przez protokolanta i Przewodniczącego Zgromadzenia. Do
|
9. |
Zgromadzenie Członków jest kompetentne
w następujących sprawach: - wybór i odwołanie członków Zarządu i Rady Nadzorczej
- uchwalenie Regulaminu Składek
- uchwalenie budżetu
- przyjmowanie rocznego sprawozdania Zarządu
- dyskusja nad wynikami badań Stowarzyszenia
- skwitowanie Zarządu
- zatwierdzanie umów jakie Stowarzyszenie zawiera z członkami Zarządu
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu Zrzeszenia.
|
|
|
§ 11 |
Rada Nadzorcza
|
1. |
Zgromadzenie Członków wybiera Radę Nadzorczą na okres trzech lat.
Jej Kadencja wygasa wraz z wyborem nowej Rady Nadzorczej. Zarząd i
członkowie mają prawo do zgłaszania kandydatów do Rady Nadzorczej.
|
2. |
Rada Nadzorcza składa się z trzech członków. Rada wybiera
spośród przewodniczącegi i jegi zastępcę.
|
3. |
Przewodniczący Rady Nadzorczej zwołuje posiedzenie Rady na
wniosek lub w razie konieczności i prowadzi je.
|
4. |
Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.
|
5. |
W posiedzeniach rady może uczestniczyć Zarząd z głosem doradczym.
|
6. |
Rada Nadzorcza ma następujące zadania:
|
|
a) |
Nadzorowanie prowadzenia działalności przez Zarząd w ramach
określonych statutem i normami prawnymi jak też przedkładanie
sprawozdania rocznego Zgromadzeniu Członków,
|
|
b) |
zgłaszanie kandydatów do zarządu,
|
|
c) |
rzeczowe badanie odwołań i wniosków kierowanych do Rady.
|
7. |
Członkowie Rady Nadzorczej mają prawo do zwrotu wszelkich kosztów
, jakie poniosą w związku z wypełnianiem obowiązków zgodnie ze
|
|
|
§ 12 |
Zarząd
|
1. |
Zarząd w rozumieniu § 26 Kodeksu Cywilnego (BGB) składa się z dwóch członków.
|
2. |
Członkowie Zarządu reprezentują Stowarzyszenie w sądzie i poza
sądem samodzielnie lub łącznie. Przy podejmowaniu czynności prawnych
z których wynikają zobowiązania Stowarzyszenia o wartości ponad
50.000 Euro koniecznym jest reprezentowanie Stowarzyszenia przez
dwóch członków Zarządu.
|
3. |
Zarząd wybierany jest przez Zgromadzenie Członków na
okres pięciu lat. Z ważnych powodów można odwołać członka
Zarządu zgodnie z § 27 ust.2 Kodeksu Cywilnego (BGB). Odwołany
członek pełni swoją funkcję aż do wyboru nowego członka w jego miejsce.
Możliwy jest ponowny wybór odwołanego uprzednio członka. |
4. |
Zarząd podejmuje uchwały jednogłośnie.
|
5. |
Członkowie Zarządu nie otrzymują wynagrodzenia za pełnienie funkcji.
Udokumentowane wydatki i poniesione koszty, które powstały w trakcie
pełnienia obowiązków członka Zarzadu, mogą zostać zwrócone w odpowiedniej
wysokości. Jeśli członek Zarzadu zostaje zatrudniony przez Stowarzyszenie
jako prezes albo kierujący punktami doradztwa, to Zgromadzenie Członków
ustala mu wówczas wynagrodzenie. Zarząd podlega przepisom § 18 Kodeksu
Cywilnego (BGB).
|
6. |
Do prowadzenia interesów przez Zarząd zastosowanie mają §§ 664
do 670 Kodeksu Cywilnego (BGB). Do zakresu działania zarządu
należy w szczególności:
- prowadzenie i nadzorowanie bieżących i nadzwyczajnych spraw Stowarzyszenia
- powoływanie prezesa w rozumieniu § 30 Kodeksu Cywilnego (BGB)
o ile Zarząd nie prowadzi sam spraw Stowarzyszenia
- organizowanie i prowadzenie punktów (biur) doradztwa i nadzór
nad nimi w rozumieniu § 14 statutu
- podawanie do wiadomości sprawozdań z badania działalności i zwoływanie
Zgromadzenia Członków.
- realizowanie uchwał Zgromadzenia Członków
- wywiązywanie się ze zobowiązań względem instytucji nadzorujących
wynikających z Ustawy o doradztwie podatkowym.
|
|
|
§ 13 |
Zmiana statutu
|
|
Statut może zostać zmieniony tylko na Zgromadzeniu
Członków specjalnie w tym celu zwołanym. Do zmiany statutu
wymagana jest obecność co najmniej 3/4 ogólnej liczby członków
. Do zmiany celów Stowarzyszenia wymagana jest zgoda wszystkich
członków. Zgoda członków nieobecnych na Zgromadzeniu musi być wyrażona na piśmie.
|
|
|
§ 14 |
Zobowiązania wynikające względem instytucji nadrzędnych
|
|
Zarząd powinien realizować zobowiązania Stowarzyszenia wobec
instytucji nadrzędnej wynikające z ustawy o doradztwie podatkowym
. Chodzi tu w szczególności o następujące zobowiązania:
|
1] |
Stowarzyszenie powinno zlecić zbadanie przez jednego lub kilku
audytorów, prawidłowości prowadzenia dokumentacji i inwentaryzacji majątku
, jak też zgodność faktycznego prowadzenia z zadaniami statutowymi
Stowarzyszenia, corocznie w terminie do sześciu miesięcy po zamknięciu
roku gospodarczego.
|
2] |
Na audytorów mogą być powołani:
a) osoby i spółki, które uprawnione są do nieograniczonego świadczenia
pomocy w kwestiach podatkowych,
b) stowarzyszenia audytorskie, których celami statutowymi są:
regularne lub nadzwyczajne badanie, jeżeli co najmniej jeden
prawny przedstawiciel tego stowarzyszeni (związku) jest doradcą
podatkowym, pełnomocnikiem podatkowym, adwokatem, rewidentem księgowym
lub zaprzysiężonym biegłym księgowym.
|
3] |
Osoby, w przypadku których istnieje obawa o stronniczość lub
teżmożliwość kolizji interesów w szczególności jeżeli są one
członkami Zarządu, przedstawicielami lub pracownikami Stowarzyszenia
, nie mogą być audytorami. Dotyczy to też osób, które doradzają
w sprawach organizacyjnych lub gospodarczych, albo go wspierają,
opiekują się członkami Stowarzyszenia lub robiły to w okresie kontroli
albo też współpracowały przy prowadzeniu ksiąg albo zestawieniu
dokumentów podlegających kontroli.
|
4] |
W terminie jednego miesiąca po wpłynięciu sprawozdania z kontroli,
nie później jednak aniżeli w dziewięć miesięcy po zamknięciu roku
gospodarczego, Stowarzyszenie ma obowiązek przed przedstawić odpis
sprawozdania właściwej miejscowo Naczelnej Dyrekcji Skarbowej,
a w okresie do sześciu miesięcy winno się pisemnie poinformować
o treści sprawozdania członków Stowarzyszenia.
|
5] |
Stowarzyszenie ma obowiązek powiadomić odpowiednią instytucję
nadzorującą o każdej zmianie statutu w terminie jednego miesiąca
od daty podjęcia uchwały. Instytucja nadzorująca musi być powiadomiona
o terminie Zgromadzenia Członków zwołanego w tej sprawie najpóźniej
na dwa tygodnie przed tą datą.
|
6] |
Uprawnieni do reprentowania Stowarzyszenia muszą powiadomić
odpowiednie instytucje nadzoryjące o danych koniecznych do zarejestrowania
lub wykreślenia z rejestru zrzeszeń pomocy - doradztwa podatkowego
w rozumieniu §§ 7DVL StHV (przepisów wykonawczych dla zrzeszeń pomocowych
przy naliczaniu podatku dochodowego) i 30 Ustawy o doradztwie
podatkowym - w terminie dwóch tygodni.
|
|
|
§ 15 |
Doradztwo członków
|
1. |
Doradztwo dla członków prowadzone jest tylko w biurach
doradztwa w rozumieniu §23 ustawy o doradztwie podatkowym.
|
2. |
Świadczenie pomocy w sprawach podatku od wynagrodzeń
wykonywane jest tylko przez osoby, które należą do biura (punktu)
doradztwa. Wszystkie osoby wykonujące w imieniu Stowarzyszenia
pomoc w sprawach podatkowych są zobowiązane do przestrzegania określonych w
statucie obowiązków. Każde biuro (punkt) doradztwa ma swojego kierownika
, który może też jednocześnie kierować innymi biurami (punktami).
Kierownik sprawuje fachowy nadzór nad pracującymi w biurze (punkcie) osobami.
|
3. |
Kierownikami biur doradztwa mogą zostać obok osób, które
uprawnione są do świadczenia nieograniczonej pomocy w spawach podatkowych
(np. doradcy podatkowi, pełnomocnicy podatkowi, adwokaci, rewidenci),
tylko takie osoby, które udokumentują swoje kawalifikacje poprzez
zajmowanie się wyłącznie tymi sprawami przez okres co najmniej trzech
lat (§ 23, ust.3, Nr 2 i 3 Ustawy o doradztwie podatkowym). Jeżeli
ze względu na czyjeś postępowanie uzasadniona jest obawa, że ktoś
nie będzie mógł sprostać obowiązkom stawianym przez Zrzeszenie Pomocy
i Doradztwa Podatkowego, to nie może on objąć funkcji kierownika
biura doradztwa.
|
4. |
Świadczenie pomocy w sprawach podatkowych prowadzone jest
rzeczowo, solidnie, poufnie i z zachowaniem ustaleń zawartych w
Ustawie o doradztwie podatkowym. Niedopuszczalnym jest prowadzenie
innej działalności gospodarczej w połączeniu ze świadczeniem pomocy
w sprawach podatkowych.
|
5. |
Akta dotyczące świadczenia pomocy w sprawach podatku od
wynagrodzeń członków, przechowywane są przez okres siedmiu lat
po dacie wystąpienia członka ze stowarzyszenia. Obowiązek ten wygasa
jednak przed upływem tego terminu, jeżeli Stowarzyszenie wezwie
członka do odebrania swoich akt, aten w terminie do trzech miesięcy
po otrzymaniu wezwania, akt tych nie odbierze. Zapis ten nie narusza
uregulowań wynikających z przepisów innych aniżeli Ustawa o doradztwie
podatkowym, w zakresie przechowywania dokumentów firmy.
|
|
|
§ 16 |
Wyłączenie odpowiedzialności cywilnej
|
|
Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej
|
1. |
Przy udzielaniu pomocy w sprawach podatku od wynagrodzeń
nie można wykluczyć odpowiedzialności Stowarzyszenia za działanie
jego organów i pracowników.
|
2. |
Wobec grożącego przy udzielaniu pomocy ryzyka wywołanego np.
błędem w doradztwie, utratą dokumentów, Zarząd ma obowiązek zawrzeć
ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody majątkowe
w odpowiedniej wysokości. Miejscem właściwym w rozumieniu § 158c,
ust.2 Ustawy o umowach ubezpieczeniowych jest Krajowa Naczelna
Dyrekcja Skarbowa (Oberfinanzdirektion).
|
3. |
Roszczenie (prawo) członka do odszkodowania z tytułu
istniejącego stosunku prawnego między nim a Stowarzyszeniem
przedawnia się z upływem trzech lat od powstania tego roszczenia
|
|
|
§ 17 |
Rozwiązanie Stowarzyszenia i jego likwidacja
|
1. |
Rozwiązanie Stowarzyszenia może zostać uchwalone na tylko
w tym celu zwołanym Zgromadzeniu Członków, przy obecności co najmniej
3/4 uprawnionych do głosowania. Uchwała o rozwiązaniu jednak nie
jest skuteczna jeżeli co najmniej siedmiu z obecnych na Zgromadzeniu
członków głosuje przeciwko jej.
|
2. |
Jeżeli Zgromadzenie Członków nie postanowi inaczej to
dwóch członków Zarządu łącznie jest uprawnionymi do reprezentowania
Stowarzyszenia likwidatorami.
|
3. |
Na wniosek jednego członka Zarządu należy przed głosowaniem
o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majatku podjąć uchwałę
o powołaniu pełnomocnika uprawnionego do rozwiązywania spornych
kwestii podatkowych zgodnie z par. 24 Ustawy o doradztwie podatkowym
, oraz przechowania akt zgodnie z par 26 wymienionej ustawy.
|
4. |
W momencie rozwiązania Stowarzyszenia, po zakończonej
likwidacji następuje przeznaczenie majatku pozostałego na ogólnie
użyteczny cel, o którym zadecyduje Zgromadzenie Członków.
|
|
|
§ 18 |
Sąd właściwy
|
|
Sądem właściwym jest sąd znajdujący się w miejscu siedziby Stowarzyszenia.
W każdej sytuacji jest to sąd w Darmstadt.
|
|
|
§ 19 |
Postanowienia końcowe
|
|
Nieskuteczność poszczególnych części niniejszego statutu
pozostaje bez wpływu na pozostałe zapisy w statucie.
|
|
|
|
powrót |